Uwaga, oszuści podszywają się pod pracowników banku!
Ponownie ostrzegamy przed próbami podszywania się pod pracowników banku, które są groźne. Oszuści informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne.
Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości ich celem jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych. Zwracajmy również uwagę na ton i barwę głosu jakim posługują się rozmówcy, często jest to niewyraźny obcojęzyczny akcent.
Przestrzegamy przed nowym scenariuszem wyłudzeń:
🟢 dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika innego banku, twierdząc, że rzekomo wykonywaliśmy przelew do klienta tego banku,
🟢 oszust przekazuje, że przelew nie może zostać zaksięgowany na rachunku odbiorcy, dopóki nie potwierdzimy informacji / nie przekażemy dodatkowych danych
Następnie oszust może na przykład:
🔴 prosić o wykonanie przelewu na podany numer rachunku, podanie kodów sms, które przyjdą na nasz numer telefonu lub zainstalowanie aplikacji
🔴 prosić o podanie dodatkowych danych, takich jak numer PESEL, numer dokumentu tożsamości, imiona rodziców – dane te mogą zostać następnie wykorzystane do wyłudzenia kredytu na nasze dane, przejęcia naszych kont lub do dalszych prób wyłudzeń.
Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej NIGDY nie poprosi Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji,
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej, rozłącz się i skontaktuj się z bankiem lub opiekunem Twojego konta.